טיפול רגשי באמצעות תנועה

מהו טיפול בתנועה?

ככל טיפול פסיכולוגי, תפקיד הטיפול הוא סיוע בהתמודדות בפני משברים, הפרעות ומצוקות נפשיות, אך בניגוד לטיפול פסיכולוגי שהאמצעי המרכזי בו הוא דיבור, הוא מאפשר שילוב של הבעה מילולית והבעה בתנועה. כלומר, נועד לאפשר ביטוי אמנותי באמצעות הגוף. טיפול מסוג זה תחום טיפול רב ממדי המתבסס על הנחת היסוד, שהגוף והנפש הם יחידה אחת, כלומר שקיים קשר בין תנועות הגוף לרגשות. תחום טיפול זה מקשר בין התיאוריות השונות מתחום הגוף והנפש, מהפסיכולוגיה ומתחום התנועה והגוף. כמו כל תחום טיפולי גם תחום הטיפול בתנועה ובהבעה משלב בין גישות שונות בהתאם למודלים תיאורטיים שונים ובהתאם לאישיות והכשרת המטפל וצרכיו של המטופל.

תחום טיפול זה מתאים במיוחד לילדים, מאחר ותנועה זו שפתם הראשונה. באמצעות הגוף והתנועה ניתן להבין את מצבו הנפשי של הילד, להביע את הרגשות ולהתאים זאת לשלב ההתפתחתי של הילד מבחינהמוטורית, רגשית וחברתית.הטיפול בתנועה מבוסס על ההנחה כי במהלך החיים כל אדם מסגל לעצמו תנועות שאופייניות רק לו (צורת הליכה, ישיבה, תנועות ידיים בזמן שיחה ועוד); החזקת הגוף, היציבה ודפוסי התנועה האופייניים לאדם, יכולים לרמז על מצבו הגופני והרגשי. המטפל משתמש בדרכים של התערבות בתנועה באמצעות תרגילי תנועה מתאימים לצורך הטיפול. בנוסף לכך, נעשה גם עיבוד מילולי, שמטרתו לאפשר למטופל להבין את הקשר בין התנהלותו הגופנית והשפעות שיש לכך על ההתנהלות הרגשית שלו ביומיום. בטיפול מסוג זה מתייחס המטפל להיבטים המגוונים באישיותו של הילד הן התנועתיים והן הנפשיים. עולמו הפנימי של הילד בא לידי ביטוי בטיפול עם מכלול הרגשות והקונפליקטים שבו: חרדות, פחדים, כעסים, תסכולים, שמחות ועוד, תוך כדי עיבוד של הרגשות שמתעוררים. תכנים רגשיים אלה באים לידי ביטוי באמצעות הגוף וכך גם צרכיו המוטוריים ההתפתחותיים זוכים למענה.   

 למי מיועד הטיפול? 

טיפול בתנועה מתאים לכלל אוכלוסיית הילדים ובין השאר לילדים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז. הטיפול יכול לסייע בשלל של בעיות כגון:

1. שיפור היכולות הגופניות (יציבה, קואורדינציה)

2. שיפור היכולות החברתיות (ביטחון עצמי, תקשורת בין אישית)

3. שיפור היכולות הלימודיות (שיפור תחום הקשב והריכוז)

מהלך הטיפול

הטיפול ניתן באופן פרטני או קבוצתי בהתאם לצרכיו של המטופל. הטיפול מתקיים אחת לשבוע למשך שעה.

 

 

אבחון דידקטי , אבחון פסיכודידקטי , הדרכת הורים