לימודים אקדמיים ללקויי למידה

לימודים אקדמיים ללקויי למידה-אף פעם לא מאוחר מידי!!

אנשים בגילאי  + 30 אשר רוצים ללמוד במכללות ואוניברסיטאות ולהגשים את חלומם המקצועי לעיתים עליהם

להתעמת מול קשיי למידה אשר ליוו אותם בשנות לימודיהם בבית הספר היסודי ובתיכון.

כעת קשיים אלו עומדים מולם ועשויים להשפיע על הקבלה ללימודים וקבלת התואר הנחשק.

מה ניתן לעשות כדי לאפשר לימודים אקדמיים ללקויי למידה?

 

היום קיימת מודעות רבה לחשיבות האבחונים ואיתור הקשיים. אנשים מבוגרים,

אשר בעבר התקשו בלימודיהם והוגדרו ע"י הצוות החינוכי כילדים אשר "אינם מממשים את הפוטנציאל"

או,במקרה הפחות נעים,הוגדו כ"עצלנים" אשר אינם מעוניינים ללמוד.

היום אנו  יודעים  כי קיימות לקויות למידה ספציפיות אשר עשויות להקשות על הלימוד.

קיימים סוגים שונים של קשיי למידה:

דיסקלקוליה-לקות בהבנה החשבונית. אנשים אלו מתקשים בהבנה בסיסית של מיומנויות חשבוניות.

הם אינם מבינים את משמעות פעולות החשבון. קשיים אלו בחשבון  עשויים להשפיע על התפקוד

היומיומי ובסופו של דבר לפגוע גם בדימוי העצמי. אנשים אלו יתקשו לחשב עודף אשר עליהם לקבל

ויספרו כמה פעמים.

דיסלקציה - לקות בתחום הקריאה.  אנשים בעלי לקות קריאה יתקשו בקריאה שוטפת,יחליפו אותיות

במהלך הקריאה וכתוצאה מכך יתקשו להפיק מידע מטקסט.

דיסגרפייה-לקות כתיבה. אנשים אלו יתקשו בכתיבה. יהיו להן שגיאות כתיב רבות וכתב יד לא ברור.

 

ללקויות למידה אלו עשויות להתווסף קשיי קשב וריכוז וקשיים בזיכרון השמיעתי והחזותי.

קשיים במיומנויות בסיסיות אלו משפיעות על התפקוד בתחומי הלמידה.

כדי לאבחן לקויות למידה אלו,יש לערוך אבחון דידקטי. אבחון זה ממפה את היכולות ומאתר לקויות למידה ספציפיות.

האבחון הדידקטי תקף במוסדות אקדמיים והוא מאפר התאמות לימודיות ברמות 1,2:הארכת זמן,שימוש במחשבון,

שימוש במילונית אלקטרונית,התעלמות משגיאות כתיב בהערכת ההישגים ואפשרות להקראת שאלון הבחינה

והשלמת תשובות בע"פ,במקרה של לקות קריאה וכתיבה משמעותית.

ניתן להרחיב את האבחון הדידקטי לאבחון פסיכודידקטי. האבחון הפסיכודידקטי בודק כשרים אינטלקטואליים ובנוסף

את התחום הרגשי.

אנשים רבים מעוניינים לשפר את בחינות הבגרות שלהם או להשלים בחינה זו.

במקרה של לקויות למידה משמעותיות ניתן לערוך אבחון פסיכודידקטי כדי לקבל התאמות לימודיות ברמה 3.

התאמות אלו מאפשרות בחינה בע"פ או מבחן מותאם :בחינה על היקף חומר מצומצם,בתחומים שונים:

מתמטיקה,אנגלית ומקצועות רבי מלל.

לאחר האבחון הדידקטי נבנית תוכנית לימודים אישית,ע"פ ממצאי האבחון.

באבחון הפסיכודידקטי ניתנות לעיתים המלצות לטיפול רגשי או פנייה להערכת אנשי מקצוע נוספים:

נוירולוג/פסיכיאטר-לבירור קשיי קשב אשר לעיתים באים לידי ביטוי באבחון.

גישת האימון -  coaching , צברה תאוצה בשנים האחרונות, בפרט בקרב בוגרים עם לקויות למידה. אימון אישי הנערך על ידי מאמן מוסמך הינו אמצעי רב עוצמה אשר מטרתו להניע אנשים להגדיר, לפעול ולהשיג את שאיפותיהם בחיים.

חשוב לדעת כי קיימים קשיים אובייקטיבים אשר לעיתים עשויים להעיב ולהשפיע על מימוש הפוטנציאל הלימודי.

כאשר עורכים אבחון דידקטי ניתן לאתר באופן מדויק קשיי למידה ולהציע פתרונות אשר מתאימים לממצאים ולנבחן.

חשוב לדעת כי ניתן להגשים את החלומות ולהגיע למימוש עצמי,לאחר אבחון מדויק של נקודות הכוח והחולשה,למרות קשיי למידה.