מוכנות לכיתה א'

מתי יודעים כי הילד בשל לעלות לכיתה א'?

המעבר לכיתה א' הנו אירוע משמעותי וחד-פעמי בחייו של הילד. הורים רבים המתלבטים האם להשאיר את ילדם שנה נוספת בגן

או להעלותו במועד לכיתה א' בוחנים את היתרונות והחסרונות שבכל אחת מהאפשרויות הללו. 

 

על-מנת לבחון האם ילד מתאים לכיתה א' יש צורך לבדוק, מעבר לגילו של הילד, גם שני גורמים נוספים: בשלות קוגניטיבית או שכלית ובשלות רגשית. בית הספר נתפס לעיתים קרובות על-ידי ההורים כראשית הדרך ללמידה ולרכישת ההשכלה של הילד, והם להוטים לאפשר לו להתחיל בתהליך החדש והמעניין העומד בפניו. בדומה, הורים רבים ממינים כי הבשלות הקוגניטיבית היא המדד המרכזי לבשלות של הילד לעלייה לכיתה א'. על אף שהבשלות הקוגניטיבת הנה מרכיב משמעותי ביותר במוכנותו של הילד לעלות לכיתה א', הבשלות הרגשית והחברתית חשובה לא פחות בהחלטה החשובה שעומדת בפני ההורים.

 

מהלך האבחון הפסיכולוגי

בדיוק עבור ההתלבטות המתוארת נועד האבחון הפסיכולוגי. האבחון מתמקד בבחינת הבשלות של הילד לעלות לכיתה א' בשני המישורים שתוארו:

1. בשלות קוגניטיבית - נבחנת באמצעות מבחן אינטליגנציה מלא הבוחן תחומי חוזק וחולשה בתפקודו של הילד, פוטנציאל כללי ויכולת למידה וריכוז.

2. בשלות רגשית - נבחנת באמצעות הערכה פסיכולוגית תוך שימוש בכלים השלכתיים ואישיותיים ושיחה עם הילד ועם ההורים.

האבחון מתבצע על-ידי פסיכולוג ולרוב מתפרש על-פני שתי פגישות בנות כשעתיים. לאחר ניתוח תוצאות האבחון מתבצעת שיחה עם ההורים על-מנת לשתף אותם בממצאי האבחון. בפגישה זו ההורים מקבלים סיכום כתוב של האבחון.

 

 

 אבחון דידקטי    אבחון  פסיכודידקטי    הדרכת הורים